loading...

نمای فریم لس

بازدید : 115
جمعه 17 بهمن 1399 زمان : 21:27

طراحی نمای آلومینیوم کامپوزیت تخصص خاصی می‌خواهد و نمادیزاین متخصص‌ترین در طراحی نمای آلومینیوم کامپوزیت است.
همان‌طور که می‌دانید نمای هر ساختمان، پوششی برای ساختمان است که وظایف مختلفی از جمله محافظت از اسکلت ساختمان و زیبایی ظاهری ساختمان را به عهده دارد و عمر سازه را افزایش می‌دهد.
برای ساختن نمای ساختمان از مصالح و مواد گوناگونی استفاده می‌شود که با توجه به بودجه‌ی شما و شرایط اقلیمی منطقه انتخاب می‌شوند.
شاید برایتان جالب باشد اما بد نیست بدانید که امروزه برای طراحی نمای ساختمان‌ها از طراحی مدرن و طراحی سنتی استفاده می‌شود.
در گذشته بیشتر از طراحی سنتی و نمای کلاسیک برای ساختن ساختمان‌ها استفاده می‌شد اما امروزه طراحی نمای مدرن، به دلیل سادگی و صرف نظر کردن از بسیاری از تزئینات و تجملات، طرفداران بسیاری را برای خود جمع کرده است.
نمای آلومینیوم کامپوزیت یکی از همان نماهای مدرن است.
شاید در نگاه اول استفاده از آلومینیوم کامپوزیت برای نمای ساختمان بسیار ساده به نظر برسد اما بهتر است تصور اشتباه خود را کنار بگذارید.
نمای آلومینیوم کامپوزیت نیاز به طراحی حرفه‌ای و تخصصی دارد و هر کسی از پس طراحی آن برنمی‌آید.
پس اگر شما هم آلومینیوم کامپوزیت را برای نمای ساختمان‌تان انتخاب کرده‌اید بهتر است که کار را به کاردانش بسپارید!

طراحی نمای مسجد
https://framelessfacade.takblog.net/Post/43/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C+%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C+%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF
فهرست مطالبی که می‌خوانید:
  • نمای آلومینیوم کامپوزیت چیست؟
  • نمای کامپوزیت آلومینیوم از چه اجزایی تشکیل شده است؟
  • کاربردهای نمای کامپوزیت
  • انواع نمای کامپوزیت
  • مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت
  • معایب نمای آلومینیم کامپوزیت
  • مراحل طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت
  • ضوابط طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت
  • پرسش و پاسخ‌های متداول طراحی نمای کامپوزیت

نمای آلومینیوم کامپوزیت چیست؟

از نمای آلومینیم کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان استفاده شد.
از ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، برای طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی می‌توانید استفاده کنید.
اگر از ورق‌های آلومینیم کامپوزیت برای طراحی نما به درستی استفاده شود، علاوه بر این که باعث زیبایی و استحکام ساختمان می‌شود؛ عمر ساختمان را نیز طولانی‌تر خواهد کرد.
پنل‌های آلومینیمی، از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی‌اتیلن تشکیل شده‌ است. لایه‌ی پلی‌اتیلنی، در بین دو لایه‌ی آلومینیومی قرار می‌گیرد و در واقع حکم هسته‌ی مرکزی را دارد.
ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، در طیف رنگی‌های متنوع، به بازار عرضه می‌شود تا نظر مشتری را به خودش جلب کند.
در ادامه قصد داریم که به صورت کامل با این نمای پرکاربرد و نحوه طراحی آن آشنا شویم.
با ما همراه باشید!

قیمت نمای آلومینیوم کامپوزیت

نمای کامپوزیت آلومینیوم از چه اجزایی تشکیل شده است؟

شاید شما هم یکی از افرادی هستید که دلتان می‌خواهد از نحوه ساخت ورق‌های آلومینیومی باخبر شوید.
ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت ظاهر ساده‌ای دارند اما لابه‌های زیادی را در خودشان پنهان کرده‌اند.
پوشش‌های ورق کامپوزیت به این ترتیب است:

  • لایه رنگ پلی استر
  • ورق آلومینیومی
  • چسب
  • لایه پلی اتیلن
  • چسب
  • ورق آلومینیومی
  • رنگ نانو
  • لایه چسب ضد خش
  • پوشش محافظ

کاربردهای نمای کامپوزیت

از نمای کامپوزیت در طراحی نماهای ساختمانی بسیاری استفاده می‌شود.

  • نمای جایگاه‌های عمومی مانند: فرودگاه‌ها بیمارستان‌ها و جایگاه‌های سوخت
  • طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری
  • طراحی تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها
  • طراحی پوشش دیوار و سقف در دکوراسیون داخلی
  • طراحی سقف کاذب
  • نما و بدنه‌ی ماشین‌آلات صنعتی
  • طراحی دیواره‌ی تونل‌ها و ترمینال‌های مسافربری

هرگز فراموش نکنید که هر نما ضوابط خاص خودش را دارد و بهتر است که از یک طراح حرفه‌ای و کاربلد بخواهید که نمای اسختمان شما را طراحی کند.

ورق آلومینیوم نمای ساختمان

انواع نمای کامپوزیت

در اجرای نماهای آلومینیوم کامپوزیت، از ورق‌های آلومینیومی متفاوتی استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان دارند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت رنگی

به پنل‌های کامپوزیت رنگی، پنل‌های رنگارنگ هم گفته می‌شود.
در ساخت پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت رنگی، از چند لایه رنگ و یک پوشش درخشان استفاده می‌شود.
این پنل‌ها بر اساس زاویه‌ی نوری که به آن‌ها می‌تابد، به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
به دلیل همین زیبایی منحصر به فرد، از این ورق‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی مراکز خرید، فروشگاه‌ها، اماکن عمومی و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری از دو ورق آلومینیومی و هسته‌ی پلی‌اتیلن سبک و ضدآلاینده تشکیل شده‌اند.
به همین دلیل استفاده از این پنل‌ها برای ساختن مکان‌هایی با حساسیت بالا مثل: بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروسازی و آزمایشگاه‌ها انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.
لایه‌ی رنگی این پنل‌ها که سطح کامپوزیت‌ها را پوشش داده است، مقاومت بسیار بالایی دارد و برای استفاده در محیط‌های حساس بسیار کاربردی و مفید است.

ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد حریق

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت ضد حریق جزو جدیدترین نمونه‌های ساخته شده‌ی آلومینیوم کامپوزیت هستند.
هسته‌ی مرکزی این پنل‌ها، از پلاستیک نسوز تشکیل شده است و همین ویژگی آن‌ها را ضد حریق کرده است.
این پنل‌ها به دلیل خاصیت ضد حریق بودن، به سختی و دیر آتش می‌گیرند و در جریان سوختن خودشان هیچ‌ گاز مضری را تولید نمی‌کنند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت نانو

در ساخت پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت نانو از به روزترین فناوری نانو استفاده می‌شود.
این پنل‌ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و بازی دارند.
همچنین به دلیل استفاده از فناوری نانو در ساخت این پنل‌ها، پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت، گرد و غبار را به خودشان جذب نمی‌کنند و به نوعی خودشان را پاکسازی می‌کنند.
در نتیجه با به کار بردن آن‌ها در نمای ساختمان، دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی برای تمیز کردن نما باقی نمی‌ماند، زیرا این نوع نما هیچ‌گونه آلودگی را به خودش جذب نمی‌کند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت طرح سنگ

برای طراحی این نوع از پنل‌ها از سه لایه رنگ لمینت شده استفاده می‌شود و طرح‌های مختلفی از سنگ‌های ساختمانی، بر روی آن‌ها نقش بسته است و همین موضوع آن‌ها را به پیشرفته‌ترین و زیباترین ورق‌های آلومینیمی تبدیل کرده است.

پنل‌های الومینیم کامپوزیت طرح چوب

در طراحی و ساخت این نوع ورق‌ها هم از یک لایه رنگ لمینت شده استفاده می‌شود که ظاهر آن‌ها را به شکل چوب درآورده است. این نوع پنل‌های کامپوزیتی نیز مانند طرح سنگ، طرح‌های مختلف چوبی را نشان می‌دهد.

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت با پوشش خش‌دار

در ساخت این نوع پنل‌ها از دو لایه ورق آلومینیمی و یک هسته‌ی پلی‌اتیلن، استفاده می‌شود. پوشش آلومینیمی این نوع نما، به روش آنودایز به صورت خش‌دار درآمده است.
این ورق‌ها به دلیل زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارند، در طراحی دکوراسیون‌های داخلی و خارجی از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها در مقابل خوردگی و عوامل دیگر از مقاومت بالایی برخوردارند.

معایب نمای آلومینیوم کامپوزیت

مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت

وزن بسیار سبک

وزن پنل‌های الومینیم کامپوزیت بسیار سبک است و همین موضوع حمل و نقل و نصب آن‌ها را بسیار آسان کرده است. علاوه بر این سبک بودن این ورق‌ها باعث می‌شود که نمای ساختمان وزن اضافه‌ای را بر اسکلت ساختمان تحمیل نکند همین موضوع سبب می‌شود تا در صورت وقوع زلزله، نیروی وارد شده بر سازه‌‌ی ساختمان کاهش پیدا کند و احتمال خرابی ساختمان را کاهش دهد. در نتیجه ایمنی ساختمان در بربر زلزله بیشتر خواهد شد.

قیمت مناسب

ورق‌های آلومینیم کامپوزیت، در مقایسه با مصالح دیگر موجود در بازار قیمت کمتری دارند و برای طراحی نما مقرون به صرفه‌تر هستند. علاوه بر این، عمر طولانی دارند و مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محیطی بسیار بالاست.

عایق رطوبت، صوت و حرارت

این پنل‌ها در برابر آلودگی صوتی نقش عایق را ایفا می‌کنند زیرا لایه‌ی پلی‌اتیلن به کار رفته در بین دو لایه‌ی آلومینیم، از انتقال آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن آلومینیم ماده‌ای مقاوم در برابر رطوبت است که دچار خوردگی نمی‌شود و رطوبت باعث خوردگی آن نمی‌شود.
از طرف دیگر آلومینیم در برابر حرارت نیز به صورت عایق عمل می‌کند؛ به طوری که اگر نمای ساخته شده با این متریال در معرض آتش قرار بگیرد؛ تغییر شکل نخواهد داد و به همان صورت باقی خواهد ماند.

قابلیت اجرای سریع

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت به صورت آماده و از پیش ساخته شده در بازار موجود هستند و تهیه‌ی آن‌ها کار دشواری به حساب نمی‌آید. به همین دلیل استفاده از این متریال در طراحی نما، سرعت نماکاری را بسیار بالا می‌برد و نسبت به نماهای دیگر قابلیت اجرا و پیاده‌سازی سریع‌تری دارد. علاوه بر این وزن سبک این نما، سرعت پیاده‌سازی آن را بالا می‌برد.
نماکاری با نماهای آلومینیم کامپوزیت، توسط متخصصان حرفه‌ای با استفاده از نقشه‌ها و ابزارآلات مخصوص انجام می‌پذیرد. از این رو نمای آلومینیم کامپوزیت نمایی اصولی با سرعت اجرای بالا به شمار می‌آید.

تنوع رنگ بالا

ورقهای آلومینیم کامپوزیتی به دلیل تنوع رنگ بالایی که دارند مورد پسند سازندگان بسیاری قرار می‌گیرند و طرفداران پر و پا قرصی هم برای خودشان پیدا کرده‌اند. طرفدارانی که روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
استفاده از این ورق‌ها در طراحی نما، زیبایی منحصر به فردی به ساختمان می‌بخشد و همین موضوع باعث شده تا روز به روز طرفداران بیشتری را برای خودش دست و پا کند.

قابلیت برش‌کاری و سوراخکاری

آلومینیم ماده‌ای سبک و بسیار شکل‌پذیر ست که می‌توان بر روی آن عملیات برشکاری، سوراخکاری و خم‌کاری را به راحتی انجام داد. انعطاف‌پذیری ورق‌های آلومینیمی در موضوع طراحی نما برای آن‌ها یک مزیت به شمار می‌آید زیرا محدودیتی برای شکل‌پذیری برای ان‌ها وجود ندارد. به همین دلیل از ورق‌های آلومینیمی در کنار مواد سخت‌‌تر و غیرقابل انعطاف‌تر، برای طراحی ساختمان استفاده می‌شود.

حال که مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت را با یکدیگر بررسی کردیم، بهتر است نگاهی هم به معایب ان بیندازیم تا شما بتوانید دیدی کلی درباره‌ی این نما به دست آورید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

آیا در فکر ساخت نمای آلومینیوم کامپوزیت برای ساختمان خود هستید؟

آیا به دنبال ارزان‌ترین قیمت همراه با بهترین مصالح می‌گردید؟

نمای آلومینیوم کامپوزیت مغازه

معایب نمای آلومینیم کامپوزیت

  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب نمای آلومینیم کامپوزیت، قیمت بالای آن است. زیرا برای پیاده‌سازی و اجرای آن لازم است از ابزار مخصوص و افراد متخصص استفاده شود و همین موضوعات بعلاوه کیفیت ورق‌های کامپوزیت، باعث شده تا این نما قیمت بالاتری نسبت به سایر نماها داشته باشد.
  • پنل‌های آلومینیم کامپوزیت به راحتی تغییر شکل می‌دهند و در برخورد با شرایط سخت آب و هوایی مانند طوفان یا تندبادها، مستعد ضربه خوردن و تو رفتگی هستند و ممکن است به سرعت شکل اولیه‌ی خود را از دست بدهند.
  • یکی دیگر از معایب ورق‌های آلومینیم کامپوزیت این است که فضای بین ورق‌ها کامپوزیت و ساختمان خالی است و این فضای خالی ممکن است شرایطی برای لانه کردن و تکثیر حشرات را فراهم کند.
  • اگر ورق‌ها به درستی نصب و آب‌بندی نشوند؛به دلیل وجود فضای خالی بین ورق‌ها و ساختمان، احتمال نشتی پنل‌ها وجود دارد و ممکن است آب به داخل ساختمان راه پیدا کند و باعث تخریب ساختمان شود.
قیمت نمای کامپوزیت

مراحل طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت

در طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت باید پارامترهایی را در نظر داشته باشید.
عوامل و شرایطی در طراحی نمای ساختمان موثر هستند.
برای طراحی نمای ساختمان باید اقلیم منطقه را به صورت کامل بررسی کنید
اب و هوای غالب منطقه از دیگر عوامل موثر در طراحی نماهای ساختمانی هستند.
کاربری ساختمان از مهم­ترین معیارهای طراحی نماست که تاثیر مستقیمی بر انتخاب متریال نما دارد.

ضوابط طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت

احکام سلبی (الزامات)

عدم استفاده از نماهای تمام شیشه ای یا تمام فلزی

عدم استفاده از رنگ­های نامتعارف و ناهمگون در نمای ساختمان

پرهیز از بکارگیری مصالح متعدد در نمای ساختمان (حداکثر ۴ نوع)

عدم استفاده از فرم­های نامتعارف و نامأنوس (نظیر کشتی، مجسمه ، میوه ها و …) در طراحی و احداث بناها

پرهیز از به کارگیری مصالح برنده یا شکننده از قبیل فلز در طبقات همکف و اول، در محدوده ای که در تماس فیزیکی با انسان قرار می گیرد.

ممنوعیت طراحی و اجرای هرگونه تجهیزات تأسیساتی به طور نمایان در نمای اصلی، جانبی و جداره­های شهری

عدم درج هرگونه نوشته بر روی نمای ساختمان مازاد بر آنچه که در نقشه نمای مصوب مجاز بوده است

عدم استفاده از علائم و نمادهایی که اشاعه دهنده تفکرات ضد دینی و ضد فرهنگی باشد

ممنوعیت ایجاد هرگونه اختلاف سطح (لبه، پله، سکو و …) درسطح پایین نما (در خط زمین)

ممنوعیت ایجاد هر گونه پیش آمدگی فضای ورودی در معبر عمومی

پیش آمدگی عناصری همچون؛ لبه پنجره ها، قرنیز و قاب­سازی­های مجاز در فضای معبر عمومی، بیش از ۱۰ سانتیمتر نباشد

عدم استفاده از بازشوهای با اشکال هندسی متفاوت و نامأنوس در نما

احکام ایجابی (اقدامات)

ضرورت استفاده از مصالح بادوام و مانا و مقاوم در مقابل فرسایش و آلوده شدن در نما در همجواری با محورها، معابر و یا ساختمان های خاص (از قبیل سنگ های مقاوم(

ضرورت هماهنگی رنگ غالب نما با رنگ ابنیه همجوار (در صورت برخورداری از کیفیت مناسب)

پوشاندن درز انقطاع بین دو ساختمان، با مصالح متناسب با نما

ضرورت طراحی، اجرا و نصب کلیه عناصر مربوط به تأسیسات ساختمان اعم از مکانیکی، الکتریکی و نظایر آن در مکان­هایی که درمعرض دید از معابر عمومی قرار نگیرند

ضرورت طراحی محل تابلو در طراحی نمای ساختمان ها

ضرورت طراحی فضای ورودی ساختمان، به صورت خوانا و متناسب با سایر ارکان و اجزاء نما

ضرورت پیش بینی تدابیری همچون قرنیز برای کف پنجره ها، به نحوی که از لغزش آب بر روی نما و ایجاد لکه جلوگیری شود.

توصیه‌ها

پرهیز از به کارگیری رنگ های متعدد در سطح غالب نما

استفاده از مصالح قابل شستشو در طبقه همکف، به منظور حفظ و زیبایی نما

توصیه می گردد از مصالح آجر، سیمان، سنگ و یا ترکیبی از این مصالح در سطح نمای ساختمان ها استفاده شود

در صورت استفاده از آجر در سطح نمای ابنیه از جنس آجر بندکشی شده و و در صورت استفاده از سیمان به صورت آب ساب یا شسته با آبچکان مناسب باشد

بهره گیری از مصالح بوم آور و مقاوم

بهره گیری از ارزش های معماری ایرانی – اسلامی در طراحی نما و اجزای آن

هماهنگی طرح و ارم نما با طرح ابنیه همجوار (در صورت برخورداری از کیفیت مناسب(

استفاده از جاگلی نمای سبز و … در لبه بالکن ها و یا در مجاورت پنجره ها، به منظور تامین مطلوبیت بصری در معابر مشروط به رعایت اصول ایمنی و بهداشتی

هماهنگی شکل تابلوها در نمای کلیه ساختمان ها (خطوط زیرین و فوقانی تابلوها) با تابلوهای واحدهای همجوار

به منظور استتار کامل تأسیسات و تجهیزات، چنانچه امکان انتقال عناصر تأسیساتی و تجهیزاتی به بخش های غیرقابل رویت میسر نباشد، طرح پوشش هماهنگ با نمای اصلی ارائه گردد

عکس نمای کامپوزیت ساختمان
کلام پایانی

در این مقاله تلاش ما بر این بود که نمای آلومینیم کامپوزیت را به شما معرفی کنیم و شما را با انواع نماهای آلومینیم کامپوزیت، روش‌های مختلف نصب آلومینیم کامپوزیت و مزایا و معایب آن آشنا کردیم.
برای انتخاب نمای مورد نظر خود، می‌توانید به مقاله‌های بیشتری در سایت نما دیزاین مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آورید.
هم­چنین برای آشنایی با اجرای نمای الومینوم کامپوزیت کافیست به مقاله اجرای نمای الومینیوم کامپوزیت مراجعه کنید.
مهندسان و مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
کافیست با شماره­های مندرج در سایت تماس گرفته و مشاوره رایگان نماسازی دریافت نمایید.

منبع

طراحی نمای آلومینیوم کامپوزیت تخصص خاصی می‌خواهد و نمادیزاین متخصص‌ترین در طراحی نمای آلومینیوم کامپوزیت است.
همان‌طور که می‌دانید نمای هر ساختمان، پوششی برای ساختمان است که وظایف مختلفی از جمله محافظت از اسکلت ساختمان و زیبایی ظاهری ساختمان را به عهده دارد و عمر سازه را افزایش می‌دهد.
برای ساختن نمای ساختمان از مصالح و مواد گوناگونی استفاده می‌شود که با توجه به بودجه‌ی شما و شرایط اقلیمی منطقه انتخاب می‌شوند.
شاید برایتان جالب باشد اما بد نیست بدانید که امروزه برای طراحی نمای ساختمان‌ها از طراحی مدرن و طراحی سنتی استفاده می‌شود.
در گذشته بیشتر از طراحی سنتی و نمای کلاسیک برای ساختن ساختمان‌ها استفاده می‌شد اما امروزه طراحی نمای مدرن، به دلیل سادگی و صرف نظر کردن از بسیاری از تزئینات و تجملات، طرفداران بسیاری را برای خود جمع کرده است.
نمای آلومینیوم کامپوزیت یکی از همان نماهای مدرن است.
شاید در نگاه اول استفاده از آلومینیوم کامپوزیت برای نمای ساختمان بسیار ساده به نظر برسد اما بهتر است تصور اشتباه خود را کنار بگذارید.
نمای آلومینیوم کامپوزیت نیاز به طراحی حرفه‌ای و تخصصی دارد و هر کسی از پس طراحی آن برنمی‌آید.
پس اگر شما هم آلومینیوم کامپوزیت را برای نمای ساختمان‌تان انتخاب کرده‌اید بهتر است که کار را به کاردانش بسپارید!

طراحی نمای مسجد
https://framelessfacade.takblog.net/Post/43/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C+%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C+%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF
فهرست مطالبی که می‌خوانید:
  • نمای آلومینیوم کامپوزیت چیست؟
  • نمای کامپوزیت آلومینیوم از چه اجزایی تشکیل شده است؟
  • کاربردهای نمای کامپوزیت
  • انواع نمای کامپوزیت
  • مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت
  • معایب نمای آلومینیم کامپوزیت
  • مراحل طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت
  • ضوابط طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت
  • پرسش و پاسخ‌های متداول طراحی نمای کامپوزیت

نمای آلومینیوم کامپوزیت چیست؟

از نمای آلومینیم کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان استفاده شد.
از ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، برای طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی می‌توانید استفاده کنید.
اگر از ورق‌های آلومینیم کامپوزیت برای طراحی نما به درستی استفاده شود، علاوه بر این که باعث زیبایی و استحکام ساختمان می‌شود؛ عمر ساختمان را نیز طولانی‌تر خواهد کرد.
پنل‌های آلومینیمی، از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی‌اتیلن تشکیل شده‌ است. لایه‌ی پلی‌اتیلنی، در بین دو لایه‌ی آلومینیومی قرار می‌گیرد و در واقع حکم هسته‌ی مرکزی را دارد.
ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، در طیف رنگی‌های متنوع، به بازار عرضه می‌شود تا نظر مشتری را به خودش جلب کند.
در ادامه قصد داریم که به صورت کامل با این نمای پرکاربرد و نحوه طراحی آن آشنا شویم.
با ما همراه باشید!

قیمت نمای آلومینیوم کامپوزیت

نمای کامپوزیت آلومینیوم از چه اجزایی تشکیل شده است؟

شاید شما هم یکی از افرادی هستید که دلتان می‌خواهد از نحوه ساخت ورق‌های آلومینیومی باخبر شوید.
ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت ظاهر ساده‌ای دارند اما لابه‌های زیادی را در خودشان پنهان کرده‌اند.
پوشش‌های ورق کامپوزیت به این ترتیب است:

  • لایه رنگ پلی استر
  • ورق آلومینیومی
  • چسب
  • لایه پلی اتیلن
  • چسب
  • ورق آلومینیومی
  • رنگ نانو
  • لایه چسب ضد خش
  • پوشش محافظ

کاربردهای نمای کامپوزیت

از نمای کامپوزیت در طراحی نماهای ساختمانی بسیاری استفاده می‌شود.

  • نمای جایگاه‌های عمومی مانند: فرودگاه‌ها بیمارستان‌ها و جایگاه‌های سوخت
  • طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری
  • طراحی تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها
  • طراحی پوشش دیوار و سقف در دکوراسیون داخلی
  • طراحی سقف کاذب
  • نما و بدنه‌ی ماشین‌آلات صنعتی
  • طراحی دیواره‌ی تونل‌ها و ترمینال‌های مسافربری

هرگز فراموش نکنید که هر نما ضوابط خاص خودش را دارد و بهتر است که از یک طراح حرفه‌ای و کاربلد بخواهید که نمای اسختمان شما را طراحی کند.

ورق آلومینیوم نمای ساختمان

انواع نمای کامپوزیت

در اجرای نماهای آلومینیوم کامپوزیت، از ورق‌های آلومینیومی متفاوتی استفاده می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان دارند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت رنگی

به پنل‌های کامپوزیت رنگی، پنل‌های رنگارنگ هم گفته می‌شود.
در ساخت پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت رنگی، از چند لایه رنگ و یک پوشش درخشان استفاده می‌شود.
این پنل‌ها بر اساس زاویه‌ی نوری که به آن‌ها می‌تابد، به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
به دلیل همین زیبایی منحصر به فرد، از این ورق‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی مراکز خرید، فروشگاه‌ها، اماکن عمومی و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد باکتری از دو ورق آلومینیومی و هسته‌ی پلی‌اتیلن سبک و ضدآلاینده تشکیل شده‌اند.
به همین دلیل استفاده از این پنل‌ها برای ساختن مکان‌هایی با حساسیت بالا مثل: بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروسازی و آزمایشگاه‌ها انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.
لایه‌ی رنگی این پنل‌ها که سطح کامپوزیت‌ها را پوشش داده است، مقاومت بسیار بالایی دارد و برای استفاده در محیط‌های حساس بسیار کاربردی و مفید است.

ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت ضد حریق

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت ضد حریق جزو جدیدترین نمونه‌های ساخته شده‌ی آلومینیوم کامپوزیت هستند.
هسته‌ی مرکزی این پنل‌ها، از پلاستیک نسوز تشکیل شده است و همین ویژگی آن‌ها را ضد حریق کرده است.
این پنل‌ها به دلیل خاصیت ضد حریق بودن، به سختی و دیر آتش می‌گیرند و در جریان سوختن خودشان هیچ‌ گاز مضری را تولید نمی‌کنند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت نانو

در ساخت پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت نانو از به روزترین فناوری نانو استفاده می‌شود.
این پنل‌ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و بازی دارند.
همچنین به دلیل استفاده از فناوری نانو در ساخت این پنل‌ها، پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت، گرد و غبار را به خودشان جذب نمی‌کنند و به نوعی خودشان را پاکسازی می‌کنند.
در نتیجه با به کار بردن آن‌ها در نمای ساختمان، دیگر جای هیچ‌گونه نگرانی برای تمیز کردن نما باقی نمی‌ماند، زیرا این نوع نما هیچ‌گونه آلودگی را به خودش جذب نمی‌کند.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت طرح سنگ

برای طراحی این نوع از پنل‌ها از سه لایه رنگ لمینت شده استفاده می‌شود و طرح‌های مختلفی از سنگ‌های ساختمانی، بر روی آن‌ها نقش بسته است و همین موضوع آن‌ها را به پیشرفته‌ترین و زیباترین ورق‌های آلومینیمی تبدیل کرده است.

پنل‌های الومینیم کامپوزیت طرح چوب

در طراحی و ساخت این نوع ورق‌ها هم از یک لایه رنگ لمینت شده استفاده می‌شود که ظاهر آن‌ها را به شکل چوب درآورده است. این نوع پنل‌های کامپوزیتی نیز مانند طرح سنگ، طرح‌های مختلف چوبی را نشان می‌دهد.

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت با پوشش خش‌دار

در ساخت این نوع پنل‌ها از دو لایه ورق آلومینیمی و یک هسته‌ی پلی‌اتیلن، استفاده می‌شود. پوشش آلومینیمی این نوع نما، به روش آنودایز به صورت خش‌دار درآمده است.
این ورق‌ها به دلیل زیبایی فوق‌العاده‌ای که دارند، در طراحی دکوراسیون‌های داخلی و خارجی از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها در مقابل خوردگی و عوامل دیگر از مقاومت بالایی برخوردارند.

معایب نمای آلومینیوم کامپوزیت

مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت

وزن بسیار سبک

وزن پنل‌های الومینیم کامپوزیت بسیار سبک است و همین موضوع حمل و نقل و نصب آن‌ها را بسیار آسان کرده است. علاوه بر این سبک بودن این ورق‌ها باعث می‌شود که نمای ساختمان وزن اضافه‌ای را بر اسکلت ساختمان تحمیل نکند همین موضوع سبب می‌شود تا در صورت وقوع زلزله، نیروی وارد شده بر سازه‌‌ی ساختمان کاهش پیدا کند و احتمال خرابی ساختمان را کاهش دهد. در نتیجه ایمنی ساختمان در بربر زلزله بیشتر خواهد شد.

قیمت مناسب

ورق‌های آلومینیم کامپوزیت، در مقایسه با مصالح دیگر موجود در بازار قیمت کمتری دارند و برای طراحی نما مقرون به صرفه‌تر هستند. علاوه بر این، عمر طولانی دارند و مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محیطی بسیار بالاست.

عایق رطوبت، صوت و حرارت

این پنل‌ها در برابر آلودگی صوتی نقش عایق را ایفا می‌کنند زیرا لایه‌ی پلی‌اتیلن به کار رفته در بین دو لایه‌ی آلومینیم، از انتقال آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن آلومینیم ماده‌ای مقاوم در برابر رطوبت است که دچار خوردگی نمی‌شود و رطوبت باعث خوردگی آن نمی‌شود.
از طرف دیگر آلومینیم در برابر حرارت نیز به صورت عایق عمل می‌کند؛ به طوری که اگر نمای ساخته شده با این متریال در معرض آتش قرار بگیرد؛ تغییر شکل نخواهد داد و به همان صورت باقی خواهد ماند.

قابلیت اجرای سریع

پنل‌های آلومینیم کامپوزیت به صورت آماده و از پیش ساخته شده در بازار موجود هستند و تهیه‌ی آن‌ها کار دشواری به حساب نمی‌آید. به همین دلیل استفاده از این متریال در طراحی نما، سرعت نماکاری را بسیار بالا می‌برد و نسبت به نماهای دیگر قابلیت اجرا و پیاده‌سازی سریع‌تری دارد. علاوه بر این وزن سبک این نما، سرعت پیاده‌سازی آن را بالا می‌برد.
نماکاری با نماهای آلومینیم کامپوزیت، توسط متخصصان حرفه‌ای با استفاده از نقشه‌ها و ابزارآلات مخصوص انجام می‌پذیرد. از این رو نمای آلومینیم کامپوزیت نمایی اصولی با سرعت اجرای بالا به شمار می‌آید.

تنوع رنگ بالا

ورقهای آلومینیم کامپوزیتی به دلیل تنوع رنگ بالایی که دارند مورد پسند سازندگان بسیاری قرار می‌گیرند و طرفداران پر و پا قرصی هم برای خودشان پیدا کرده‌اند. طرفدارانی که روز به روز نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.
استفاده از این ورق‌ها در طراحی نما، زیبایی منحصر به فردی به ساختمان می‌بخشد و همین موضوع باعث شده تا روز به روز طرفداران بیشتری را برای خودش دست و پا کند.

قابلیت برش‌کاری و سوراخکاری

آلومینیم ماده‌ای سبک و بسیار شکل‌پذیر ست که می‌توان بر روی آن عملیات برشکاری، سوراخکاری و خم‌کاری را به راحتی انجام داد. انعطاف‌پذیری ورق‌های آلومینیمی در موضوع طراحی نما برای آن‌ها یک مزیت به شمار می‌آید زیرا محدودیتی برای شکل‌پذیری برای ان‌ها وجود ندارد. به همین دلیل از ورق‌های آلومینیمی در کنار مواد سخت‌‌تر و غیرقابل انعطاف‌تر، برای طراحی ساختمان استفاده می‌شود.

حال که مزایای نمای آلومینیم کامپوزیت را با یکدیگر بررسی کردیم، بهتر است نگاهی هم به معایب ان بیندازیم تا شما بتوانید دیدی کلی درباره‌ی این نما به دست آورید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

آیا در فکر ساخت نمای آلومینیوم کامپوزیت برای ساختمان خود هستید؟

آیا به دنبال ارزان‌ترین قیمت همراه با بهترین مصالح می‌گردید؟

نمای آلومینیوم کامپوزیت مغازه

معایب نمای آلومینیم کامپوزیت

  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب نمای آلومینیم کامپوزیت، قیمت بالای آن است. زیرا برای پیاده‌سازی و اجرای آن لازم است از ابزار مخصوص و افراد متخصص استفاده شود و همین موضوعات بعلاوه کیفیت ورق‌های کامپوزیت، باعث شده تا این نما قیمت بالاتری نسبت به سایر نماها داشته باشد.
  • پنل‌های آلومینیم کامپوزیت به راحتی تغییر شکل می‌دهند و در برخورد با شرایط سخت آب و هوایی مانند طوفان یا تندبادها، مستعد ضربه خوردن و تو رفتگی هستند و ممکن است به سرعت شکل اولیه‌ی خود را از دست بدهند.
  • یکی دیگر از معایب ورق‌های آلومینیم کامپوزیت این است که فضای بین ورق‌ها کامپوزیت و ساختمان خالی است و این فضای خالی ممکن است شرایطی برای لانه کردن و تکثیر حشرات را فراهم کند.
  • اگر ورق‌ها به درستی نصب و آب‌بندی نشوند؛به دلیل وجود فضای خالی بین ورق‌ها و ساختمان، احتمال نشتی پنل‌ها وجود دارد و ممکن است آب به داخل ساختمان راه پیدا کند و باعث تخریب ساختمان شود.
قیمت نمای کامپوزیت

مراحل طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت

در طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت باید پارامترهایی را در نظر داشته باشید.
عوامل و شرایطی در طراحی نمای ساختمان موثر هستند.
برای طراحی نمای ساختمان باید اقلیم منطقه را به صورت کامل بررسی کنید
اب و هوای غالب منطقه از دیگر عوامل موثر در طراحی نماهای ساختمانی هستند.
کاربری ساختمان از مهم­ترین معیارهای طراحی نماست که تاثیر مستقیمی بر انتخاب متریال نما دارد.

ضوابط طراحی نمای الومینیوم کامپوزیت

احکام سلبی (الزامات)

عدم استفاده از نماهای تمام شیشه ای یا تمام فلزی

عدم استفاده از رنگ­های نامتعارف و ناهمگون در نمای ساختمان

پرهیز از بکارگیری مصالح متعدد در نمای ساختمان (حداکثر ۴ نوع)

عدم استفاده از فرم­های نامتعارف و نامأنوس (نظیر کشتی، مجسمه ، میوه ها و …) در طراحی و احداث بناها

پرهیز از به کارگیری مصالح برنده یا شکننده از قبیل فلز در طبقات همکف و اول، در محدوده ای که در تماس فیزیکی با انسان قرار می گیرد.

ممنوعیت طراحی و اجرای هرگونه تجهیزات تأسیساتی به طور نمایان در نمای اصلی، جانبی و جداره­های شهری

عدم درج هرگونه نوشته بر روی نمای ساختمان مازاد بر آنچه که در نقشه نمای مصوب مجاز بوده است

عدم استفاده از علائم و نمادهایی که اشاعه دهنده تفکرات ضد دینی و ضد فرهنگی باشد

ممنوعیت ایجاد هرگونه اختلاف سطح (لبه، پله، سکو و …) درسطح پایین نما (در خط زمین)

ممنوعیت ایجاد هر گونه پیش آمدگی فضای ورودی در معبر عمومی

پیش آمدگی عناصری همچون؛ لبه پنجره ها، قرنیز و قاب­سازی­های مجاز در فضای معبر عمومی، بیش از ۱۰ سانتیمتر نباشد

عدم استفاده از بازشوهای با اشکال هندسی متفاوت و نامأنوس در نما

احکام ایجابی (اقدامات)

ضرورت استفاده از مصالح بادوام و مانا و مقاوم در مقابل فرسایش و آلوده شدن در نما در همجواری با محورها، معابر و یا ساختمان های خاص (از قبیل سنگ های مقاوم(

ضرورت هماهنگی رنگ غالب نما با رنگ ابنیه همجوار (در صورت برخورداری از کیفیت مناسب)

پوشاندن درز انقطاع بین دو ساختمان، با مصالح متناسب با نما

ضرورت طراحی، اجرا و نصب کلیه عناصر مربوط به تأسیسات ساختمان اعم از مکانیکی، الکتریکی و نظایر آن در مکان­هایی که درمعرض دید از معابر عمومی قرار نگیرند

ضرورت طراحی محل تابلو در طراحی نمای ساختمان ها

ضرورت طراحی فضای ورودی ساختمان، به صورت خوانا و متناسب با سایر ارکان و اجزاء نما

ضرورت پیش بینی تدابیری همچون قرنیز برای کف پنجره ها، به نحوی که از لغزش آب بر روی نما و ایجاد لکه جلوگیری شود.

توصیه‌ها

پرهیز از به کارگیری رنگ های متعدد در سطح غالب نما

استفاده از مصالح قابل شستشو در طبقه همکف، به منظور حفظ و زیبایی نما

توصیه می گردد از مصالح آجر، سیمان، سنگ و یا ترکیبی از این مصالح در سطح نمای ساختمان ها استفاده شود

در صورت استفاده از آجر در سطح نمای ابنیه از جنس آجر بندکشی شده و و در صورت استفاده از سیمان به صورت آب ساب یا شسته با آبچکان مناسب باشد

بهره گیری از مصالح بوم آور و مقاوم

بهره گیری از ارزش های معماری ایرانی – اسلامی در طراحی نما و اجزای آن

هماهنگی طرح و ارم نما با طرح ابنیه همجوار (در صورت برخورداری از کیفیت مناسب(

استفاده از جاگلی نمای سبز و … در لبه بالکن ها و یا در مجاورت پنجره ها، به منظور تامین مطلوبیت بصری در معابر مشروط به رعایت اصول ایمنی و بهداشتی

هماهنگی شکل تابلوها در نمای کلیه ساختمان ها (خطوط زیرین و فوقانی تابلوها) با تابلوهای واحدهای همجوار

به منظور استتار کامل تأسیسات و تجهیزات، چنانچه امکان انتقال عناصر تأسیساتی و تجهیزاتی به بخش های غیرقابل رویت میسر نباشد، طرح پوشش هماهنگ با نمای اصلی ارائه گردد

عکس نمای کامپوزیت ساختمان
کلام پایانی

در این مقاله تلاش ما بر این بود که نمای آلومینیم کامپوزیت را به شما معرفی کنیم و شما را با انواع نماهای آلومینیم کامپوزیت، روش‌های مختلف نصب آلومینیم کامپوزیت و مزایا و معایب آن آشنا کردیم.
برای انتخاب نمای مورد نظر خود، می‌توانید به مقاله‌های بیشتری در سایت نما دیزاین مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری را در این خصوص به دست آورید.
هم­چنین برای آشنایی با اجرای نمای الومینوم کامپوزیت کافیست به مقاله اجرای نمای الومینیوم کامپوزیت مراجعه کنید.
مهندسان و مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
کافیست با شماره­های مندرج در سایت تماس گرفته و مشاوره رایگان نماسازی دریافت نمایید.

منبع

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 65
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 257
  • بازدید سال : 872
  • بازدید کلی : 19824
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه